Magento 1 vs. Magento 2: Az import

A Magento 2 importáló képességei lefedik a termék teljes funkcionalitását, vagyis olyan komplex elképzeléseket valósíthatunk meg egy puszta táblázat importálásával, amire a Magento 1 még kiegészítőkkel megtámogatva is csak nehezen boldogul. A Magento 2 képes konfigurákható termékeket, egyedi jellemzőket, csoportos árakat importálni, de ezen felül még bőven van újdonság amit az új verzió nyújt.

Magento import, ahogy eddig volt

A Magento első generációjával (1.0 - 1.9) sokaknak meggyűlt a baja, amikor az import funkciót használta volna. Az alap probléma az volt, hogy a Magento 1 csak termékeket tudott importálni, de valójában egy termék ettől sokkal összetettebb, rengeteg adat tartozhat hozzá, amely már nem része magának a terméknek, ilyen pl. a csoportos árak vagy a társított termékek. Ráadásul az összetett termékeket, mint pl. a konfigurálható terméket, importálni sem lehetett teljesen. Az admin importálta a konfigurálható terméket és a hozzá tartozó egyszerű termékeket, majd admin felületen kézileg kellett összekötnie őket.

Magento 1 tuning - nem biztos, hogy jó megoldás

A Magento első generációs verziója még a 2007-es üzleti igényeket fedte le, ezért is nem tudott a fentebb leírtaknál többett. Persze idővel, harmadik felek által fejlesztett modulok formájában bővült az importáló funkcionalitása. Azok az importálók, amelyek a Magento importot egészítették ki, jóval lassabbak voltak mint az eredeti importáló. Egy kerülő megoldásként külön kiegészítő is készült a Magento 1 platformhoz: a Magmi. A Magmi képes nagyon sok mindenre, bármit tud nagy sebességgel importálni, azonban mindezt azért teheti meg, mert megkerüli a Magento API-kat. Ez azonban jelentős biztonsági rést nyit az áruházban, sok hibás adat kerülhet be, amely hosszú távon károsíthatja az adatbázis szerkezetét, indexelések és egyébb komplex műveletek akadhatnak meg emiatt. Az így keletkezett hibák meglehetősen aprók, amelyek felgyülemlésével az admin vagy rosszabb esetben a vásárló, csak hónapokkal később találkozik.

Magento Import Magmi

A Magento 1 importáló korlátjai nem csak az admin számára jelentenek kényelmetlenséget, a webáruház fejlesztési költsége is jóval nagyobb lehet ha ERP integrációs fejlesztésről van szó. Magento 1 esetében ilyen integráció megvalósítása során nagyon alacson szinten kell megvalósítani a kapcsolódást a két rendszer között - vagyis sokat kell hozzá fejleszteni - hiszen a lassú és korlátolt importáló automatizált használata kizárt.

Mi lenne, ha?

Ha létezne egy olyan importáló, amely mindent tudna importálni és ráadásul gyorsan, akkor az ERP rendszerekkel történő integráicóhoz sokkal kevesebbet kellene fejleszteni, így maga az ERP-Webshop összekapcsolása sokkal olcsóbb mulatság lenne. A rossz hír, hogy a Magento 1-ben már soha nem lesz ilyen, hiszen már nem fejlesztik a platformot, a jó hír, hogy mindez a képesség az importálóval kapcsolatban létezik a Magento 2-ben.

Magento 1 v Magento 2: Az import

Magento 2 import

A fekete-fehér Magento 1 bevezető után kapcsoljunk szines műsorra és nézzük meg mit ad a Magento 2 az import funkcióról.

Gyorsabb és többett tud. Így lehetne összegezni a Magento 2 importálóját. A funkciót a System -> Import oldalról érhetjük el. Látható, hogy az importáló képes termékeket, felhasználói csoportokhoz és mennyiségekhez tartozó árakat, felhasználókat, valamint szállítási és számlázási címeket importálni. Ha kíváncsiak vagyunk, hogy hogyan néz ki egy ilyen import fájl, akkor a legegyszerűbb ha az egyik típusból lementjünk a minta táblázatot a Download Sample File linkre kattintva.

Magento Import

Termék import

A Magento 2 importálója képes a kötegelt, a konfigurálható és a csoportos termékeket öszekötni a hozzájuk tartozó egyszerű termékekkel. Az összekötés itt megvalósít mindent amit az áruház kezelője tudna állítani az admin felületen, beleértve a konfgiurálható termékek opcióinak értékét, árát és feliratát. Ezen felelül még az ajánlott termékeket, valamint a keresztértékesítés (cross sell) és a felülértékesítés (up sell) csoport alá tartozó termék kapcsolatokat is fel lehet vinni az import táblába. Ugyanígy egyedi jellemzőket (custom options) is meg lehet adni. Mindezt a sok-sok adatot egyetlen sorban meg lehet írni, nem kell a bonyolult ”táblázat a táblázatban” megoldást alkalmazni.

Magento Import

Kép import

Ugyanebben a termék import táblázatban a termék képeit is megadhatjuk, beleértve a jól ismert három képtípust: a bélyegképet, a kártyaképet és a termék oldali képet. Azonban még galéria képeket is megadhatunk, méghozzá korlátlan mennyiségben, a képek feliratát pedig szintén felvihetjük a táblázatba.

Összetett ár import

Kizárólag a termékekkel kapcsolatban levő árakat, mint pl. az akciós árat, nagyker árat, stb., a termék import táblájában adhatjuk meg, azonban a bonyolultabb árazásokat egy külön import táblázattal tudjuk kezelni. Ez az Advanced pricing. Egy sorban megadhatjuk, hogy a választott boltban, melyik termékhez, melyik vásárlói csoport számára, mekkora mennyiség esetében, milyen árat adunk az adott termékre.

Vásárlók importja

A vásárlók import táblája is változott, illetve bővült. Már nem csak a vásárló törzsadatai és elsődleges szállítási és számlázási címe adható meg, mivel a Magento 2 külön vásárlói cím import táblázatot is kezel. Így, egy vásárlóhoz akármennyi címet importálhatunk. Ezzel az import összhangba került a vásárlói felület funkcionalitásával, hiszen maga a vásárló akármennyi címet elmenthet saját magának.

Az importáló egyik jelentős újítása a gyorsaság mellett, hogy rosszul megszerkesztett táblázat esetén jóval pontosabb hiba kijelzéseket ad, mint korábban. Valamint admin beállítás alapján képes csak frissíteni vagy akár törölni is a korábbi értékeket.

Magento Import

Költséghatékonyabb ERP integráció

A fentiekben kifejtett importáló funkciók lényege, hogy mindent importálhatóvá tesznek, amit az admin a termékkel vagy a vásárló a címével tud kezdeni. Ennek köszönhetően egy ERP integrációs fejlesztés során nem feltétlen van szükség egyedi API fejlesztésre vagy bármilyen külön egyedi logikára. Elegendő gyári Magento import formába rendezni az adatokat és azokat automatizáltan importálni a Magentoba, ezáltal az ERP-webshop integráció fejlesztés költsége jelentősen csökkenhet, az admin munkájának jelentős része pedig automatizálással kiváltható.

Az importáló a SEO funkciókhoz hasonlóan olyan újragondolt Magento funkció, amely határozottan háttérbe szorítja az előző verziót, versenyképessé téve az újgenerációs Magento platformot.