2018-10-10
Magento keynote az Adobe-val
Most volt először jelentősebb Magentos esemény, mióta nyáron a Magento bejelentette, hogy az Adobe felvásárolta a teljes platformot. A Barcelonában rendezett Magento Live-on beszéltek a Magento jövőjéről és az Adobe szándékairól. Az Adobe számára a Magento a tökéletes ecommerce platform, míg a Magento számára az Adobe hatalmas támogatást és rengeteg új integrációs lehetőséget rejt. A változások mindenkit érintenek.
Nyitány
Az idei barcelonai Magento Live-ot az eddigi legnagyobb magentos eseményként harangozták be, ahol a középpontba a jövő és az innováció kerül. Idén először élőben sugározták az esemény kezdetét - vagyis a keynote-ot - amelyet a színpad mögül és a közönség soraiból előlépő spanyol néptáncosok nyitottak meg.
Európa fontos a Magento Commerce számára
Brian Green - a Magento egyik feje - konferálta fel a műsort, aki kiemelte, hogy Európa milyen fontos szerepet játszik a Magento történetében. Külön hangsúlyozta, hogy a tanúsítvánnyal rendelkező Magento fejlesztők több mint a fele európai, illetve a legenergikusabb magentos megoldások Európából származnak. Kiemelt még néhány nagyobb céget és márkát, amelyek Európában is képviseltetik magukat és Magento webáruházon működnek. Ilyenek pl. a Costa, a Jaguar, a Land Rover, a SEAT és a Helly Hansen.
A Magento Live bevezetőjének további jelentős részét Mark Lavelle - a Magento CEO-ja vitte - aki az Adobe-Magento kapcsolatra fókuszált. Felvezette a partnerség és az üzleti kapcsolatok jelentőségét, bemutatva a Magento Live legnagyobb szponzorait, akik nélkül nem jöhetett volna létre ez az esemény - csak néhány közülük: Coca Cola, Canon, HP, Renault. Ezt követően Mark az Adobe CEO-ját hívta színpadra, akivel közösen kibeszélték, hogy a változásokat követően mégis mi történik a Magtentoval. Hiszen a Magento felvásárlása óta nem volt hivatalos bejelentés - a felvásárlás tényét leszámítva.
..Az Adobe-Magento kapcsolat arra is jó, hogy megemeljék az árakat.
Amiben a Magento nem változik
Habár változások lesznek, de sok minden marad a régi. Az idén Magento Enterprise-ról Magento Commerce-re nevezett fizetős Magento, továbbra is hasonlóan fizetős formában lesz elérhető - habár a két CEO viccelődött arról, hogy az Adobe-Magento kapcsolat arra is jó, hogy megemeljék az árakat.
A Magento Community Edition-ről Magento Open Source-ra keresztelt ingyenes platform továbbra is ingyenes marad. Az Adobe CEO-ja, Shantanu Narayen, megemlítette, hogy az open source szoftver mennyire fontos, hiszen a legtöbb innováció ezen a területen történik, valamint üdvözölt minden vállalkozót és céget, akik Magento technológiákat használnak ezzel is szélesítve a Magento ecosystemet.
Mark Lavelle még kihangsúlyozta, hogy a Magento továbbra is azon van, hogy a technológiai és kivitelező partnereik körét (Magento Tech & Solution Partner Program) tovább gyarapítsák, növelve az integrációk számát és mélységét. Valamint az ügyfélbázisuk növelését szintén fontosnak tartja, amelyet az Adobe partnerség még inkább elősegít.
Út a Magento felvásárlásához - az Adobe motivációja
Ahhoz, hogy megértsük, miért vásárolta fel az Adobe a Magento céget, miért jó ez a Magentonak és miben változtat mindez a jelenlegi helyzeten, fontos megérteni az Adobe motivációját. Lényegében véve Mark kérdezgette Shantanut, a két CEO közösen fejtegette a motivációkat és a célokat.
Az Adobe kevésbé ismert oldala
Az Adobe csaknem 12 éve foglalkozik elemzéssel, big data-val. Jól ismert dobozos desktop alkalmazásaikat is ennek köszönhetően tették sikeressé - monda az Adobe CEO-ja. Vizsgálták, hogy a felhasználók mely funkciókra kattintanak és melyekre nem, mit, hogyan használnak. A népszerűbb funkciókat tovább fejlesztették, a kevésbé népszerűeket kidobták.
Az Adobe elsősorban a Flash-ről, a PDF szabványról és a Photoshopról ismert a hétköznapokban, azonban a több mint egy évtizedes elemzés, a big data know-how és az e köré épített felhő alapú enterprise szoftver ecosystem az igazi érték az Adobe mögött. A számtalan intelligens és A.I. megoldást kifejlesztett Adobe számára egy olyan commerce platformra volt igény, amelyet felhasználva, képes még inkább kamatoztatni az Adobe cloudban rejlő lehetőséget. Számtalan ecommerce megoldást figyelembe véve a Magento volt az egyetlen amely megfelelt az Adobe elvárásainak.
Érdemes megjegyezni, hogy a Magento felvásárlását követően az Adobe részvényeinek értéke megugrott és tartotta is a szintet, ami azt mutatja, hogy nem csak az Adobe, hanem a teljes piac jelentős értéket tulajdonít a Magentonak. Ezzel párhuzamosan a Shopify piaci értéke csökkent.
Miért a Magento?
Az Adobe-nak részben azért a Magentora esett a választása, mert technológiailag a Magento 2 funkcionalitása már 99%-ban REST API-val fedett vagyis szinte bármivel integrálható.
Másik jelentős indok hogy a Magento hatalmas B2B kapcsolati hálóval rendelkezik, a közepes méretű kis-és nagykerek jelentős hányada Magento platformon üzemeltet webáruházat szerte a világban. Az Adobe így hozzáférhet a Magento hatalmas ügyféllistájához, a Magento analitikájához, amin keresztül több százmillió vásárló viselkedését képesek behúzni saját felhő alapú rendszerükbe - fejtette ki Shantanu.
Az Adobe CEO-ja szerint a legsikeresebb cégek nem termékbe, hanem platformba fektetnek be, ami a gyakorlatban termék a felhőben. Ez a jelen. A jövő az Adobe számára pedig az, hogy ezek a felhő alapú termékek kommunikálnak egymással. (Ezzel legfőbb versenytársaikkal vehetik fel a versenyt, amely a különböző hírportálok szerint valószínűleg az SAP, a Saleforce, az Oracle és a többi hasonló méretű IT cég - forrás: bloomreach)
Változások a Magento háza táján
Shantanu többször megemlítette, hogy a Magento közössége és az open source mennyire fontos, azoban hozzátette, hogy nem tartja valószínűnek, hogy az Adobe integrációk ingyenesek lennének a jövőben.
...úgy viselkedtek mint gyerekek az édesség boltban.
Mark Lavelle szerint amikor a Magento mérnökei hozzáférést kaptak a teljes Adobe cloudhoz, akkor úgy viselkedtek mint “gyerekek az édesség boltban". Sokkal több lehetőség van az Adobe felhőjében, mint amennyit integrálni tudnának - még a választás sem egyszerű közülük.
“Content is the key" - monda Mark Lavelle, utalva az ősszel megjelenő Magento 2.3 egyik újdonságára, a PWA stúdióra. A PWA stúdió a Magento erősségeit turbózza tovább, drag & drop funkcionalitással teszi lehetővé az adminok számára, hogy komplett, egyedi oldalakat, katalógusokat állítsanak össze már létező fejlesztői komponensekből.
A Magento Commerce további három szolgáltatással integrálódik: Adobe Advertising Cloud, Adobe Marketing Cloud, Adobe Analytics Cloud. Ezen felül teljesen átjárható integrációt kap a Magento termék katalógusa az Amazon termék katalógusával. Továbbá a korábban kifogásolt deploy folyamat 0 másodpercre csökken, tehát lehetővé válik az un. hot-deploy, aminek köszönhetően nincs szükség a Magento leállítására élesítés esetén.
A felvásárlás és az új funkcionalitás jól mutatja, hogy az Adobe a Magento Commerce-t enterprise irányba igyekszik eltolni. Ez alapján a Magento 2.3 céljának tűzték ki a minél több ecommerce integráció megvalósítását, az Adobe Analytics és a Magento BI egységesítését, kockázat menedzsment integrációt, gyors sebességű tartalom gyártást támogató funkciókat és az ügyfélkör bővítését új szegmensek megcélzásával.
Az újdonságokból nem tudni mi kerül a Magento Commerce-be és mi mehet a Magento Open Source-ba, de kiemelték, hogy mindez a funkcionalitás és siker nem lehetséges a fejlesztői közösség nélkül, “the best software community in the world" - jegyezték meg.
Az Adobe terve
Az Adobe teljes felhő alapú platformján naponta több száz milliárd tranzakció keletkezik. Ilyen tranzakció a levelezőlistákra való feliratkozás, egy kampányra való kattintás vagy egy felhasználó regisztrálása - mondta Shantanu. Az Adobe rendelkezik ezzel a temérdek mennyiségű adattal és a hozzá szükséges elemző rendszerekkel. Ezen lehetőségek alapján pl. képesek lennének kiszámolni, ha egy bizonyos vásárlónak megmutatnak egy terméket, akkor az a vásárló a promóció hatására mikor fog vásárolni és mennyiért - tehát az Adobe képes megmondani, hogy ki, mikor áll készen a vásárlásra.
A Magento ecosystem a tökéletes execution platform számukra...
Ami jelenleg hiányzik az Adobe-nak az a végrehajtás, Shantanu úgy fogalmazott mindenük megvan csak az “execution" hiányzik. A Magento ecosystem a tökéletes execution platform számukra, amivel elemző tudásukat kamatoztathatják.
Az Adobe-nak jelenleg is van egy webes platformja az Adobe Experience Cloud, ami meglehetősen drága a Magentohoz képest, a gazdagabb országokban használják leginkább, kimondottan enterprise platform. Shantanu szerint ez a platform első osztályú az adatelemzésben, ugyanakkor vizuális, felhasználói élmény orientált - experience-driven platform. A jövőben a Magentot viszik közelebb ehhez a platformhoz és egyesítik a két ecosystemet. Az Adobe CEO-ja azt szeretné elérni, hogy a Magento még erősebb legyen B2B területen mint valaha.
A keynote-ot a Magento Live több napos eseményei követik, ahol a fent említett újdonságokat részletezik majd tovább.