
2017-10-02
A Magento már nem csak e-kereskedelemi platform
Mark Lavelle a Magento vezérigazgatója szerint ideje az e-commerce-ből eldobni az "e"-t és egyszerűen csak commerce-nek nevezni mindazt ami az online értékesítésben történik. A Magento gyakorlatilag minden iparágban jelen van és az értékesítés számtalan módját valósítja meg közel háromszázezer webáruházban.
Az Amazon és a Magento kitörése az e-kereskedelemből
Az e-kereskedelemben sok nagy név létezik, azonban a két legnagyobbnak a Magento és az Amazon mondható. Habár a két cég versenyzik egymással, nem teljesen azonos területet céloznak meg, a versenyt pedig szabályozzák maguk között azzal, hogy a Magento hivatalosan is Amazon partnercég.

Az Amazon a kiskereskedőkre, online és offline értékesítésre, mesterséges intelligencia kutatásra és szerver bérlés szolgáltatásra (AWS) koncentrál. Ezzel szemben a Magento az online értékesítésre, kis-és nagykereskedőkre, üzleti elemzésre (Magento Business Intelligence), integrációkra és digitalizációra összpontosít. Tehát mindkét cég jóval nagyobb területet céloz meg, mint amekkora maga az e-kereskedelem.
A hasonlóságból levonható, hogy mindkét cég felfedezte azt, hogy az online értékesítés messze túl nyúl az e-kereskedelem fogalmán.
"Kettő trend látható, amely igazán lenyűgöz engem. Az egyik a kimagasló érdeklődés a Magento iránt. Az e-kereskedelemre leginkább úgy gondolunk mint a könyvek, cipők, ruházati áruk és hasonlók online értékesítésére. Azonban a Magentonál piacvezető vállalkozásokkal is foglalkozunk minden iparágban - pénzügyi szolgáltatások, szórakoztató ipar, oktatás, állami szektor, közlekedés, energetika - mindenki igyekszik nagyobb fokozatra kapcsolni ebben a digitális versenyben. A másik, hogy a Magentot használó ügyfelek szolgáltatásait nagyon sok területen látjuk feltűnni - weboldalak, közösségi platformok, bevásárló központok, fizikai boltok, pavilonok, sőt még a nagyobb repülőterek is. Úgy gondolom, itt az ideje eldobni az "e"-t és egyszerűen a commerce kifejezést használni."
2017 Magento CEO Mark Lavelle - PcMag

Habár Mark Lavelle erről 2017-ben beszélt, az e-commerce kifejezést szinte mindenhonnan eltávolították már 2015-ben, elsőnek a cégnevéből, amelyet két éve csak úgy hívnak: Magento Commerce.
Best practice helyett innováció
Mark Lavelle szerint a Magento elég nagy ahhoz, hogy ne csak kövesse a piacot amin jelen van, hanem formálja is azt. Habár az Amazon jóval nagyobb szereplő, vannak területek, ahol a Magento a világ első. Ilyen terület például a B2B - nagy kereskedői értékesítés. B2B területen a Magento eddig is fontos szereplő volt, idén azonban vezető platformmá nőtte ki magát. Másik terület, ahol szintén a dobogó tetején szerepel a Magento, az a digitalizáció. Ugyanis nincs még egy olyan cég, amely annyi fizikai üzletet tudott volna bevonni az online értékesítés világába, mint amennyit a Magento.
A cég méretének és befolyásának köszönhetően már nem feltétlen kell követnie az online értékesítés best practice módszereit és talán már nem is követi őket egy ideje. Ezeket a módszereket már a Magento is megteremtheti. Népszerűsége és több területen való piacvezető szerepe miatt, feladata irányt mutatni, innovatív megoldásokat kivitelezni, hiszen a versenyben egyre kevesebben vannak a Magento előtt, akik példát mutathatnának.
A 2017-es Imagine Magento rendezvény óta a Magento több új irányt is kijelölt magának. Az új irányokban közös, hogy mindegyikre nagy a kereslet, azonban még nincs bevett, standard eljárás a webáruházakban való alkalmazásukhoz.

Az első és legközelebbi innováció a PWA - Progessive Web App. A Magento a Google-lel együtt dolgozva felkészíti frontendjét, hogy támogassa a natív megoldásokat 2018-tól, pl. push notification-ök küldését, offline működést, stb.
A PWA előfeltétele egy másik innovatív lépésnek, amelyről a Magento megállás nélkül posztol bejegyzéseket közel 3-4 hónapja: a mesterséges intelligencia integrációk. Konkrétum erről még nincs, de az AI (Artificial Intelligence) fontosságáról egyre többet kommunikál a Magento. A mesterséges intelligencia szolgáltatások egyelőre a komplex és automatizált üzleti elemzésekhez és az ügyfélszolgálat chat botokkal való kiszolgálásához hatékony. Valamint 2017-től a Google megnyitotta a Google Asszisztens nevű mesterséges intelligenciájának API-jait a világ felé, így a hangvezérlés alapú vásárlás kivitelezése ingyenesen lehetővé vált. Nem kizárt, hogy a Google-Magento együttműködésnek, a PWA frontendnek és a Google Asszisztens API-nak köszönhetően a Magento 2018-as verziójában már megjelennek az első AI integrációk.

A két pólusú Magento dinamika
A Magento mint webáruház motor egy bizonyos ponton megállt a növekedésben. Technológiailag és üzletileg folyamatosan fejlődik, azonban nem hoz be teljesen új megoldásokat saját kódbázisába. Erre legjobb példa a blog. A Magento lehetővé teszi tartalmi oldalak létrehozását a CMS funkción keresztül, azonban ez nem alkalmas dátum kezelésre, felhasználó kezelésre, keresésre és hasonló a blogozáshoz elengedhetetlen funkciókra. De ilyen példa a készletkezelés is, amely esetében a Magento gyárilag csak egy darab raktár kezelésére alkalmas. Miért nem készülnek gyári kiegészítések a látszólag alapigényekhez? A válasz tulajdonképpen összerakható Mark Lavelle eddigi nyilatkozataiból.
A Magento mint szoftver egy szigorúan e-kereskedelmi megoldás, amely az ügyfeleket hozzájuttatja a Magento platformhoz, amely egy határok nélküli kereskedelmi ökoszisztéma. Egy blog modul a marketinghez vagy a közösség kiépítéséhez járulhatna hozzá, míg a több raktárt kezelő készlet menedzser modul nem az e-kereskedelmet fejlesztené, hanem a logisztikát. A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy a Magento áruház a termékek értékesítését valósítja meg, de amikor az ügyfélnek ezen felül keletkeznek igényei, akkor a Magento lehetőséget biztosít gyakorlatilag bármilyen integrációra szemben az Amazonnal vagy a Shopify-jal.
Az integrációk tartják egyben a Magento világát. Az új funkciók modulként való lefejleszthetősége fejlesztők százezreit vonzza a Magento világához, így rengeteg fejlesztő képződik anélkül, hogy a Magento erre bármennyit is költene. Az integrálás lehetősége potenciális partnerek ezreit vonzza a Magentohoz, mint pl. Google, Adobe, Amazon, SAP, SalesForce, stb. Ennek a két pólusú dinamikának köszönhetően növekszik megállás nélkül a Magento ökoszisztéma anélkül, hogy a Magento áruház motor növekedne és betörne új területekre, új konkurenciákat szerezve.
A növekedés receptjének súlyos ára
Az egyensúlynak, amely a Magento növekedésének egyik okozója, komoly ára volt, de ezt az árat nem a Magento fizette meg. A Magento korábbi tulajdonosa az eBay egy X.Commerce nevű e-kereskedelmi platformot tartott fent, amelynek a Magento is része volt. Az X.Commerce feladata az lett volna, hogy minden igényt saját termékekből vagy szolgáltatásokból valósítson meg. Ez a hozzáállás nem vonzotta annyira a partnereket és a minden igényt kielégítő X.Commerce akkora kudarcot vallott, hogy az egész eBay Enterprise-t magával rántotta. Az eBay Enterprise-ból gyakorlatilag semmi sem maradt meg a Magentot leszámítva.
Így érthető, hogy a Magento a funkcionális bővülés helyett az integrálódás mellett döntött. 2016-ban jelentették be, hogy a Magento egyik legfontosabb célja az integrálódás különböző partnerek szolgáltatásaival.
Magento Commerce
A Magento az integrációk lehetőségével valóban túl nyúl az e-kereskedelem fogalmán. Újabb termékeit, ötleteit pedig nem a Magento áruház motorba vezeti be, hanem külön termékként készíti el őket, ilyen a Magento Order Management és a Magento Business Intelligence. Mindkét szolgáltatás integrálható a Magentoval.
Az évek óta alakuló trend jól kivehető. A webáruház mint felület vagy réteg egyre vékonyodik, a külső szolgáltatások száma és szerepe pedig egyre nő. Az integrációk egyre fontosabbak, újabb funkciók érhetők el általuk és meglévő funkciók cserélhetők ki velük. Így egy webáruház képessége már jóval túl nyúl azon, amit e-kereskedelmnek nevezünk. Akik igyekeznek lépést tartani a korral, azok az integrációkra összpontosítanak, akik pedig be is előznék a versenytársakat, azok az integrációk mögötti szolgáltatásokat építik ki. Így tesz a Magento is a Magento Business Intelligence-szel.